Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Ή υποταγή στους εφοπλιστές ή σύγκρουση

Οι ναυτεργάτες πρέπει να απαιτήσουν τα δικαιώματά 
τους αγωνιστικά
Εκρηκτική είναι η κατάσταση στην ακτοπλοΐα, με χιλιάδες ναυτικούς απλήρωτους από τις εταιρείες. Πιο δραματική είναι η κατάσταση στη ΝΕΛ (Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου), όπoυ οι ναυτεργάτες αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης. Το ΥΕΝ (Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας) εκταμίευσε επιδότηση 1.061.000 ευρώ προς τη ΝΕΛ για να πληρώσει τους ναυτικούς. Αλλά η εταιρεία δεν μπορεί να τα εισπράξει γιατί δεν έχει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Το στοιχείο αυτό δείχνει ανάγλυφα την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο. Η ακτοπλοΐα κινείται στην ουσία μέσω κρατικών επιδοτήσεων, δηλαδή, χρημάτων του ελληνικού λαού. Τα χρήματα δίνονται για να εξυπηρετούνται οι «άγονες γραμμές». Οι εφοπλιστές ακτοπλόοι, παρ’ όλ’ αυτά, ζητάνε συνεχώς και άλλα προνόμια: νέες επιδοτήσεις, αυξήσεις εισιτηρίων, μείωση μισθών και οργανικών συνθέσεων πληρωμάτων κ.λπ.

Η κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι ώριμη ακόμα και για την κρατικοποίησή της. Θα είναι ένα αποφασιστικό χτύπημα στον εφοπλισμό, αν και οι ακτοπλόοι είναι πολύ κατώτερης δυναμικής απ’ τα μεγάλα κεφάλαια του εφοπλισμού, αυτά της ποντοπόρας ναυτιλίας. Ο νέος υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας δεν έδωσε καλά δείγματα για την πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στους τελευταίους. Όταν τέθηκε το κορυφαίο ζήτημα της εξαφάνισης των Ελλήνων ναυτικών απ’ τα καράβια είπε ότι είναι θέμα «διαπραγμάτευσης» μεταξύ των σωματείων και των εφοπλιστών. Κανονικός εμπαιγμός, δηλαδή, αφού το έγκλημα έχει συντελεστεί εδώ και χρόνια. Οι εφοπλιστές με θράσος παραπέμπουν τους Έλληνες ναυτεργάτες στις «διεθνείς συμβάσεις» των τριτοκοσμικών πληρωμάτων. Η τελευταία πράξη του εγκλήματος ήταν η άρση του «καμποτάζ», που οδήγησε σε πέταγμα πολλών ακόμα χιλιάδων Ελλήνων ναυτικών από τα κρουαζιερόπλοια.
Για να διατηρηθεί στη ζωή η ελληνική ναυτεργασία χρειάζονται μέτρα όπως: άμεση κρατικοποίηση των χρεωμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών, αύξηση και όχι μείωση των οργανικών συνθέσεων των πληρωμάτων, με αποκλειστική κάλυψή τους από άνεργους Έλληνες ναυτικούς, καθιέρωση υποχρεωτικού υψηλού ποσοστού Ελλήνων ναυτικών στα ελληνικών συμφερόντων ποντοπόρα πλοία και κρουαζιερόπλοια. Η κυβέρνηση δείχνει ότι δεν θέλει να συγκρουστεί με τον εφοπλισμό. Το δίλημμα φυσικά θα μπει κάθετα: ή σύγκρουση ή υποταγή. Οι ναυτεργάτες, από τη μεριά τους, για να παλέψουν για τέτοια μέτρα χρειάζονται εργατικές ηγεσίες τίμιες και όχι φερέφωνα των εφοπλιστών ή αντεργατικών κομματικών γραφειοκρατιών.


Σ. Κρόκος