Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2018

Νέα διόδια, ακόμα πιο ακριβά τα ταξίδια


Ωραίοι οι νέοι δρόμοι, αλλά τα πανάκριβα διόδια δεν θα μας
 αφήσουν να τους χαρούμε 
Αυτόν το μήνα ξεκινάει ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση του νέου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στις εθνικές οδούς, μια εργολαβία ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ. Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί πρώτα στην υπό ιδιωτικοποίηση Εγνατία οδό και μετά στις υπόλοιπες, ακόμα και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού θα γίνεται βάσει των χιλιομέτρων: όσο πιο πολλά τόσο περισσότερο θα πληρώνει κανείς. Κάθε όχημα θα καταγράφεται στην είσοδο και έξοδό του απ’ τον αυτοκινητόδρομο και ο ιδιοκτήτης θα πληρώνει στο τέλος μέσω της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας του. Οι κατασκευαστικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα διόδια, δηλαδή, θα έχουν ακόμα πιο εξασφαλισμένα κέρδη.
Και αυτοί που θίγονται περισσότερο βέβαια θα είναι όσοι πηγαίνουν σε μακρινές αποστάσεις. Ένα ταξίδι από 250 χιλιόμετρα και πάνω καθίσταται απρόσιτο.
Με τον νόμο Βορίδη όσοι «σήκωναν» μπάρες είχαν σοβαρές συνέπειες (200 ευρώ πρόστιμο και 3-6 μήνες φυλάκιση). Τώρα φυσικά, αφού δεν θα υπάρχουν μπάρες, καταργείται και η ποινή για το… σήκωμά τους. Και η κυβέρνηση, που δεν τόλμησε να καταργήσει τον ίδιο τον νόμο, γιατί φοβόταν τους εργολάβους, ισχυρίζεται ότι αυτή είναι φιλολαϊκή εξέλιξη! Αστεία πράγματα.
Από τους καινούργιους οδικούς άξονες που σχεδιάζονται (π.χ. Πατρών-Πύργου) και τη βελτίωση των υπαρχόντων ο λαός δεν θα δει πραγματικό όφελος αν δεν πάψει η δικτατορία του εργολαβικού κεφαλαίου, που χρησιμοποιεί το εθνικό οδικό δίκτυο για να απομυζά κέρδη άκοπα. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, βέβαια, ούτε κατά διάνοια δεν έχει τη βούληση να κάνει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό το καθήκον πέφτει στον ίδιο τον εκμεταλλευόμενο ελληνικό λαό.
Οι εθνικοί δρόμοι έχουν κατασκευαστεί στην ουσία με χρήματα των Ελλήνων και Ευρωπαίων εργαζομένων. Πρόκειται για συγχρηματοδοτήσεις, ευρωπαϊκές και εγχώριες. Οι εργολάβοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν πάρει τα λεφτά τους, και με το παραπάνω. Με τις παραχωρήσεις των διοδίων συνεχίζουν παράνομα και άδικα την εκμετάλλευση. Αυτό το καθεστώς πρέπει να σπάσει. Οι συμβάσεις παραχώρησης να καταγγελθούν, οι δρόμοι να επανέλθουν στον έλεγχο του δημοσίου και τα διόδια να καταργηθούν. Μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να έρθει όμως μέσα από ένα οργανωμένο λαϊκό κίνημα, που θα ανατρέψει την καπιταλιστική δικτατορία σε αυτόν τον τομέα.

Σ. Κρόκος.